Emma Åman startede for nylig i sin stilling som Nordic Marketing Manager hos Sharp. Hun elsker mennesker og kommunikation og ser Sharp som den oplagte udbyder til digitale arbejdspladser. Emma trives i sit sommerhus i Värmland og ude på løbetur, men bruger også tiden på socialt arbejde i Stockholms indre by.
Hvordan har din første gang været?
-Jeg opfatter virksomheden som tryg, traditionel og erfaren, lidt ligesom Tomas Ledin, siger Emma med et grin. Tag ikke fejl med ham! Men Sharp står for meget innovation og det skal kommunikeres og blive meget tydeligere, for vi har så meget, vi kan være stolte af. Jeg vil hellere se en fyr som Johan Rockström, han er erfaren, men også ledende og udfordrende, siger Emma Åman.
-Hos Sharp er der en utrolig bred kompetence, et stærkt fællesskab og sammen med en solid arv er der meget, vi kan bygge videre på. Sharp er i sandhed et globalt mærke, der står for kvalitet. Vi kender traditionel markedsføring, men det er kommunikation, vi kan forbedre os på, fortsætter Emma.
Hvordan ønsker du, at Sharp skal opfattes?
-Når virksomheder investerer i deres digitale arbejdsplads, skal Sharp være førstevalg af leverandør. Sharp skal være indlysende og det første, du finder, når du søger efter information. Det skal være let at forstå, hvad og hvor meget vi kan levere til den digitale arbejdsplads i hele Norden.
Hvordan kommer vi derhen?
-Jeg kan se, at vi har udfordringer som traditionel produktvirksomhed med en position, der skal ændre sig, så den passer til morgendagens marked. Der er mange gode ideer, der skal formidles på en overskuelig og attraktiv måde, og det er mit job, og det er rigtig sjovt og noget, jeg glæder mig til. Vi skal udfordre os selv og vores omgivelser og turde tænke uden for sikkerhedszonen.
Kan du fortælle os mere om, hvordan du tænker?
-Der er så mange gode eksempler i virksomheden, som nogle gange ikke rigtig når ud. Jeg synes, vi skal arbejde tæt sammen og udnytte de ressourcer, vi faktisk allerede har. Vi har en stærk salgsdrevet organisation med utrolig mange tilfredse kunder. Det skal vi kommunikere og styre for at gøre Sharps brand i Norden endnu stærkere. Vi skal sørge for at dele gode oplevelser og historier både internt og eksternt, siger Emma.
Hvad gør en god chef?
-En god leder er ikke altid en leder, han er også en inspirerende leder. Både gode og dårlige ledere har inspireret mig. For mig er det vigtigt at være tydelig, engageret og vidende og samtidig have en åben atmosfære og udvise ydmyghed. Jeg tror ikke på, at en leder alene kan ændre en organisation eller gruppe, men en leder kan vise vejen. En god leder skal inspirere og motivere andre til at følge den vej, mener Emma.
Kan du beskrive dig selv med tre ord?
-Jeg er social, uhøjtidelig og drivet og er god til at tage en helhedsorienteret tilgang for at sikre, at al kommunikation hænger sammen. At nå ud med det rigtige budskab og indhold til den rigtige målgruppe og gøre det på det rigtige tidspunkt er utrolig vigtigt. At bruge det rigtige budskab til den rigtige målgruppe og pakke informationen er grundlæggende. Det lyder enkelt, men er ikke altid indlysende.
Vil du fortælle os lidt om dig selv?
-Som barn ville jeg gerne være dyrlæge, men indså, at jeg ikke ville se syge dyr. Jeg valgte mit fag, fordi jeg elsker mennesker og kommunikation og synes, det er spændende og interessant, hvor meget vi bliver påvirket både bevidst og ubevidst, af alt fra ordvalg, farver, form og emballage.
Hvad kan du lide at lave i din fritid?
-Jeg elsker at være ude og gerne i skoven med svampekurven, på mountainbiken eller på en løbetur. Hjemme i Värmland er familien og der har jeg et sommerhus ved en smuk sø, og der slapper jeg bedst af. Jeg har også et stort engagement i det frivillige arbejde, jeg laver, for prostituerede i Stockholm, siger Emma.
Fortæl os om dit sociale engagement i Stockholm.
-Jeg har i flere år beskæftiget mig med udsatte i gadeprostitution sammen med helten Elise Lindqvist som også kaldes Ängeln på Malmskillnadsgatan. Vi er på stedet ude i det centrale Stockholm fredag aften for at være der som en tryghed og hjælpe med kontaktveje til udsatte. Jeg har også set muligheden for at sprede information om problemet med gadeprostitution, og at det er alvorligt.
Afslutningsvis Emma, hvad tænker du om fremtiden?
-Jeg håber og tror, at vi i den nærmeste fremtid har taget Sharp til næste niveau. Vi vil være den oplagte leverandør til den digitale arbejdsplads. Jeg glæder mig til at kunne sige, at jeg opfatter vores brand på samme måde som Johan Rockström – førende og udfordrende. Vores rejse er lige begyndt!